Foreningen Norske Lauvtrebruk er en landsdekkende spesialforening for sagbruk som foredler lauvtrevirke

Trekunstneren Trond Solberg stiller ut på Galleri Tangen Brenneri

Flere av verkene på utstillingen er skapt av 100 år gamle almestammer, kastanje- og lønnetrær fra Vår Frelsers gravlund, fra Botanisk hage og fra andre parker i Oslo og omegn forteller Solberg.

Flere av verkene på utstillingen er skapt av 100 år gamle almestammer, kastanje- og lønnetrær fra Vår Frelsers gravlund, fra Botanisk hage og fra andre parker i Oslo og omegn forteller Solberg.

23. august 2005

                                                 

Stolen Rudolf i alm
Foto: Ragnar M. Næss
Fra tømmer til kunstverk  
Å jobbe med tre på alle nivå av prosessen - fra felling av trærne til det endelige finforedlede objektet krever pågangsmot, tålmodighet. Fordi Trond Solberg bruker mye tid på å finne de mest spennende emnene av store dimensjoner. Men når de store trærne først er funnet er det på tide å arbeide. Her er ingen snarveier.

Frittstående tankevekkere
Kunstverkene er gjennomarbeidet. Og de utfordrer. Totalt er det cirka 35 kunstverk på utstillingen. De kan anses som frittstående tankevekkere på grensen til brukskunst. I den store gallerihallen på Tangen Brenneri, finner vi fire store byggeklosser i tre på høykant. Ved inngangspartiet står en kiste med et svartbrent og nærmest bunnløst indre. Og i den mindre gallerihallen finner vi rakryggede kronestoler med en ekstra vridning mot det ukjente.
Like ved står verk som kan minne om kaffebord og benker.
-- Det er et bevisst valg å arbeide i grenselandet mellom brukskunst og rene kunstneriske begreper. Det er bare flott at folk får lyst til å bruke verkene.
 
Hvordan arbeider du?

Benk i flamme/surnet bjørk
Foto: Ragnar M. Næss


Jeg bruker først motorsag og deretter stålbørster jeg strukturen. For å lage kontrast bruker jeg ganske enkelt en gassflamme. Dette skaper den største kontrasten til det trehvite. Det som skjer når du bevarer merkene etter motorsakjedene er at du får en veldig aggressiv og røff overflate, som gir et fargespill og en form med fine kontraster, forteller Solberg ivrig.

Forkjærlighet for sære og store trær
Kjernen i kunsten er strukturene i trærne, eller strukturene som oppstår når redskapene skaper strukturer i møte med treverket. På utstillingen er det hovedsakelig verk av almetre, men tre objekter er i lønn, to verk er i flammebjørk og surnet bjørk i tillegg til arbeider i kirsebærtre og ask.

Løvtreet har et mer varig uttrykk enn gran og furu. Eika forbindes ofte med

Kiste i kirsebær
Foto: Ragnar M. Næss

konstruksjoner som må tåle ekstreme påkjenninger på havet. Ellers er det jo masse mystikk og religion knyttet til trær. Ask betyr kjærlighet på tyrkisk. I Europa har lindetrær vært forbundet med byråd og demokratiske institusjoner. I gamle dager samlet man seg til rådslag under landsbytorgets midtpunkt - lindetret. Og når det gjelder almetrær så tenker jeg automatisk på «Elm Street». Ikke fordi almetrær har noe grusomt over seg, men alm eller elm er veldig seig i strukturen på grunn av måten den vokser sammen på. Alm er spennende å jobbe med, forteller Solberg.

Utstillingen er åpen hver lørdag og søndag fra 11.00 til 18.00 i perioden
13. august til 10. september

Les mer og se bilder

 

 

 

Siste nytt

Årsmøte i Foreningen Norske Lauvtrebruk

Årsmøte arrangeres den 24.10 hos Emne3, Hortensvn 220, Barkåker
19. oktober | Mer »

Fokus på trearkitektur

Det var byggematerialet tre som stod i fokus under den første nasjonale Trearkitekturkonferansen som ble arrangert i Oslo den 11. juni 2013.
Arrangørene var NAL, Arkitektbedriftene, Treteknisk og Foreningen Norske Lauvtrebruk.
(Foto: Knut W Alsen) Det var byggematerialet tre som stod i fokus under den ...
7. september | Mer »

Flere nyheter »

Logg inn | Bli medlem | Rapporter feil

Nettsidene er utviklet av Bjørge Næss

Vennligst skriv inn ditt brukernavn og passord for å logge inn.


   Glemt passord?