Trekunstneren Trond Solberg stiller ut på Galleri Tangen Brenneri
Flere av verkene på utstillingen er skapt av 100 år gamle almestammer, kastanje- og lønnetrær fra Vår Frelsers gravlund, fra Botanisk hage og fra andre parker i Oslo og omegn forteller Solberg.
23. august 2005
Fra tømmer til kunstverk
Stolen Rudolf i alm
Foto: Ragnar M. Næss
Å jobbe med tre på alle nivå av prosessen - fra felling av trærne til det endelige finforedlede objektet krever pågangsmot, tålmodighet. Fordi Trond Solberg bruker mye tid på å finne de mest spennende emnene av store dimensjoner. Men når de store trærne først er funnet er det på tide å arbeide. Her er ingen snarveier.
Frittstående tankevekkere
Kunstverkene er gjennomarbeidet. Og de utfordrer. Totalt er det cirka 35 kunstverk på utstillingen. De kan anses som frittstående tankevekkere på grensen til brukskunst. I den store gallerihallen på Tangen Brenneri, finner vi fire store byggeklosser i tre på høykant. Ved inngangspartiet står en kiste med et svartbrent og nærmest bunnløst indre. Og i den mindre gallerihallen finner vi rakryggede kronestoler med en ekstra vridning mot det ukjente.
Like ved står verk som kan minne om kaffebord og benker.
-- Det er et bevisst valg å arbeide i grenselandet mellom brukskunst og rene kunstneriske begreper. Det er bare flott at folk får lyst til å bruke verkene.
Hvordan arbeider du?
Benk i flamme/surnet bjørk |
Foto: Ragnar M. Næss |
Jeg bruker først motorsag og deretter stålbørster jeg strukturen. For å lage kontrast bruker jeg ganske enkelt en gassflamme. Dette skaper den største kontrasten til det trehvite. Det som skjer når du bevarer merkene etter motorsakjedene er at du får en veldig aggressiv og røff overflate, som gir et fargespill og en form med fine kontraster,
forteller Solberg ivrig.
Forkjærlighet for sære og store trær
Kjernen i kunsten er strukturene i trærne, eller strukturene som oppstår når redskapene skaper strukturer i møte med treverket. På utstillingen er det hovedsakelig verk av almetre, men tre objekter er i lønn, to verk er i flammebjørk og surnet bjørk i tillegg til arbeider i kirsebærtre og ask.
Løvtreet har et mer varig uttrykk enn gran og furu. Eika forbindes ofte med
Kiste i kirsebær |
Foto: Ragnar M. Næss |
konstruksjoner som må tåle ekstreme påkjenninger på havet. Ellers er det jo masse mystikk og religion knyttet til trær. Ask betyr kjærlighet på tyrkisk. I Europa har lindetrær vært forbundet med byråd og demokratiske institusjoner. I gamle dager samlet man seg til rådslag under landsbytorgets midtpunkt - lindetret. Og når det gjelder almetrær så tenker jeg automatisk på «Elm Street». Ikke fordi almetrær har noe grusomt over seg, men alm eller elm er veldig seig i strukturen på grunn av måten den vokser sammen på. Alm er spennende å jobbe med,
forteller Solberg.
Utstillingen er åpen hver lørdag og søndag fra 11.00 til 18.00 i perioden
13. august til 10. september
Les mer og se bilder